Selvbetjening

selvbetjening_blueDet er mange som ønsker å nå oss på telefon og det kan til tider ta noe tid å komme igjennom. Med denne nettløsningen ønsker vi å gjøre det enklere for deg. Ved å trykke på knappen selvbetjening til høyre på denne siden får du muligheten til å:

  • Bestille og avbestille konsultasjon
  • Se oversikt over ledige timer og velge den som passer deg
  • Fornye resepter for faste medisiner
  • Stille og få svar på enkle spørsmål/forespørsler til sekretær/lege (e-kontakt).
  • Motta påmindelser på SMS for dine registrerte konsultasjoner
  • E-konsultasjon
  •  Obs: egenandel for e-konsultasjon på kr 204,-  (kr 155,- hos lege uten spesialisering). Egenandelene inngår som del av egenaldelstaket for frikort.viktig1

Du må være registrert pasient hos oss for å benytte deg av våre selvbetjeningssider. Du må ikke ha en fastlege hos Askerlegene, men du må være registrert hos oss med navn, personnummer, samt mobilnummer og/eller mailadresse. Før man bruker selvbetjeningen første gang må man registrere seg. Følg den enkle veiledningen.  

Vennligst bestill time kun hos din fastlege eller den du anser som din fastlege hvis du enda ikke har fått anledning til å bytte.

For bestilling av time til førerkortattest (helseattest), vennligst ring og bestill time da vi ønsker å sette av dobbelttime til dette.

Ved ønske om fjerning av f.eks føflekker/utvekster/vorter må du først bestille en time hos legen til vurdering. Hvis legen finner at det er indikasjon for å utføre et kirurgisk inngrep, vil legen i samråd med deg avtale en time hvor det settes av god tid.

Hvordan registrere seg:

Når du registrerer deg, gjør som følger:

  • Du må ha registrert riktig mobiltelefonnummer hos oss på forhånd for å kunne registrere deg
  • Det er kun pasienter som er registrert som pasienter hos Askerlegene som kan bestille time på nett. Dersom du aldri har vært hos oss tidligere, må du først registreres. Ring da 66 75 37 30.
  • Klikk på knappen «Selvbetjening» som vises øverst til høyre
  • Tjenesten åpner seg i et nytt vindu/fane. Klikk på linken «Registrer deg» under ny bruker.
  • Fyll ut alle felter korrekt og klikk knappen «Opprett ny bruker».
  • Du vil motta en e-post med bekreftelse på bestilling fra legekontoret.

Hver gang du logger deg på selvbetjening på nett, får du tilsendt en kode på SMS. Dette er et sikkerhetskrav for slike tjenester. Denne tjenesten koster kr 1,- pr SMS.

Registrering av  barn i eportal:

Vi ber om at det lages egen profil på deres barn slik at alle henvendelser, timebestillinger og reseptbestillinger kommer i barnets journal og ikke foreldres journal.

  • Gå på SELVBETJENING på askerlegene.no.
  • Husk du må bruke BARNETS personnummer!
  • En av foresattes mobilnummer må være registrert i barnets journal. Det er denne mobilen som får engangskoden.
  • Mobilen kan ikke være sperret for telefonsalg da tjenesten koster kr 1,-
  • Dersom barnet ikke har en e-portalkonto må dette opprettes først. Dette gjøres på askerlegene.no Får du problemer ring resepsjonen på tlf. 66753730.
  • Det kommer en  engangskode til foresattes mobil. Bruk denne for videre pålogging.
  • Nå er du inne i HOVEDMENYEN i barnets e-portal. Her kan du bestille timer, resepter, seende beskjed til sekretær (RESEPSJON)
  • OBS: på grunn av ny personvernlovgivning (GPDR) er det ikke lenger mulig å logge inn på barnet med egen BankID samt å få lest e-brev fra fastlege på barnet eller sende e-konsultasjon. Vi beklager dette. Det er fortsatt mulig å sende spørsmål og henvendelser til legen via e-kontakt i barnets navn. Beskjeden sendes da først til sekretær som kan videresende til legen. Legen kan dessverre ikke besvare denne da svaret ikke vil være synlig. Svar vil derfor sendes enten per vanlig brev eller per telefon. Vår journalleverandør jobber med overgang til e-kommunikasjonsløsning via helsenorge.no men vi vet ikke når dette vil være på plass.

Bestilling av time

Trykk på knappen «Selvbetjening» og logg deg inn med brukernavn og passord. Så gjør du følgende:

  • Klikk linken «Bestill legetime her»
  • Velg legen du ønsker time hos i nedtrekkslisten
  • Ledige timer vises i kalenderen med grønn farge
  • Velg en grønn dag som passer deg. Det kommer så opp ett eller flere tilgjengelige klokkeslett den dagen
  • Merk det aktuelle klokkeslett slik at det lyser blått
  • Skriv deretter inn en kort årsak til konsultasjonen.
  • Trykk «Bestille time»
  • Du vil få en bekreftelse om at avtalen er godkjent med dato og klokkeslett.

Ser du ingen grønne dager?

Dersom kalenderen ikke viser noe grønne dager betyr det at ingen timer er ledige i den måneden som vises. Bla deg frem i tid (til neste måned) ved hjelp av pil-ikonet til høyre for årstall.

 

Mine timer

Trykk på knappen «Selvbetjening» og logg deg inn eller bruk mobil App-en Legetime.

Alle kommende timer vises under «Mine Timer», også de som ble registrert av oss da du ringe eller ved personlig oppmøte.

 

Avbestille time / endre timeavtale

Trykk på knappen «Selvbetjening» og logg deg inn eller bruk mobil App-en Legetime. For å flytte timen din ved bruk av våre selvbetjeningsløsninger må du først avbestille timen din for så å sette opp en ny time.

For å avbestille en time må du gjøre følgende:

  • Gå til “Mine Timer”
  • Finn timen du ønsker å avbestille
  • Trykk på knappen “Avbestill”

Avbestillinger må skje på virkedager (mandag – fredag) senest 24 timer i før konsultasjonen skal finne sted, ellers blir timen belastet.

 

Fornying av resepter på faste medisiner

Ved fornying av resepter på dine faste medisiner gjør du som følger:

  • Logg deg inn på «Selvbetjening»
  • Velg «Forny resept»
  • Angi stikkordsmessig hvilke resepter du ønsker å fornye
  • Fyll inn epost dersom du ønsker en bekreftelse når den er godkjent av legen
  • Trykk «Forny»

Du kan sende meldingen når som helst på døgnet. Du får så en e-post når kontoret har behandlet forespørselen din i kontorets åpningstid. Behandlingstid avhenger av belastningen på legekontoret, vanligvis 1-2 dager.